Hur man använder Hashtags i sociala medier

Bild med texten hashtags och små ikoner

Numera är hastags i sociala medier inget konstigt. Faktum är att det är nästan omöligt att undvika i sociala medier. De hjälper till att skapa och öka medventenhet och de gör det lättare lättare för dig att hålla koll på vad som händer i världen. Men om du tillhör de som inte är bekanta eller känner dig bekväm att använda hashtag, så kommer här några knep hur du använder dem i sociala media.

#I början

Generellt skapades uttrycket hashtag runt 1988 av Internet Relay Chat (IRC), för att göra det lättare för att gruppera bilder, text, artiklar och annat innehål. Däremot introducerade Chris Messina hashtags på Twitter 2007, vilket resulterade i att hashtags i sociala medier blev en ”thing”.

Syftet var att skapa en plats där du kunde samla all informationa och lätt kunna diskutera #barchat – en techkonferens. Genom att använda hashtags kunde människor runt hela världen interagera med ett specifikt ämne.

Det var däremot inte förrän 2009 som Twitter officiellt började anamma hashtags och bädda in taggade termer med en länk.

Termerna “trending” och “trends” kom igång 2010 nr Twitter till slut introducerade en ”trends”-sektion på deras nätverkssida. Det blev ett verktyg som användare kunde använda för att hitta populära ämnen och konversationer över hela världen. I och med detta ökade användandet av hashtags ytterligare.

#Hur man använder Hashtags

För att använda hashtags i sociala medier krävs det att du använder #-tecknet i början av ett ord eller en kort fras för att bli igenkänt. Man kan bara använda bokstäver eller siffror i en hashtag. Använder man ett mellanrum mellan orden anvlutas hashtagen och kommer inte bli igenkänt. Hashtags funkar bättre på vissa sociala medieplattformar än andra, även om detta har vidareutvecklats.

#Twitter

Twitter är troligen den plattform i sociala medier där hashtags används mest och kan bli mest värdefull.

Att använda hashtag i sociala medier hjälper till att öka medvetenhet kring dig själv och på Twitter mer än någon annanstans. Oavsett om du är ett företag, frilansare, bloggare så är hashtags perfekt för att knyta nya kontakter, utöver att hitta andra som delar samma intresse som du själv.

Generellt så har hasgtags på Twitter nu blivit en av de snabbaste sätten att upptäcka och få reda på de senaste nyheterna världen över. De används även flitigt vid evenemang som till exempel #eurovision2017 eller #pride2017.

#Twittertips

Här är några tips om hur du får mest ut av att använda hashtags i sociala medier i allmänhet och på Twitter i synnerhet.

Korta hashtags – Genom att använda korta hashtags som till exempel ett eller två ord eller en väldigt kort fras, på Twitter, är det lättare att läsa och förstå dem. Och med tanke på att man än så länge bara har 140 tecken att få ut ditt budskap.

Twitter Chat Hours – Detta är speciellt användbart om du är ett företag eller jobbar inom en viss industri. Genom att analysera och upptäcka om det finns vissa tider som är mer

Håll utkik efter trender – Hashtags som används ofta under en period ”trendar”. Håll utkik efter dessa. På så sätt kan du hålla koll på vad som är aktuellt.

Less Is More – Det är bra att alltid tänka på att använda hashtags, men gå inte till överdrift. Enligt Internet får en tweet med en eller två hashtags 21% mer engagemang än en tweet utan. Tweets med en tredje hashtag sjönk engagemand ner till 17%. Man kan aldrig vara helt säker på att så är fallet. Generellt är det till din fördel att använda hashtags.

#Instagram

Populäriteten med hashtags kom snabbt över till Instagram efter inträdet. Genom att använda hashtags på Instagram är sannolikheten att du får fler exponeringar och potentiellt fler gilla-markeringar.

Precis som med Twitter är hashtags på Instagram en smart metod för att dela bilder med andra som har samma intressen som du själv.

#Instagramtips

Om du använder hashtags i sociala medier i allmänhet och Instagram i synnerhet finns det bara några få tips som kan vara bra att hålla koll på.

Var enkel – Nyckeln till bra hashtags på Instagram är att inte krångla till dem. Använd enkla med tex ett eller två ord.

Var kreativ – Enkla hashtags i all ära, men släng inte ut kreativiteten genom fönstret. Du kan inte vara säker på vem som hittar din hashtag.

Sju per post – Enligt undersökningar på Internet verkar det som att ideala antalet hashtags är sju per post.

Var relevant – Försök att alltd använda relevanta hashtags till din post. Eftersom Instagram är en så visuell plattform kan det skapa förvirring om du slänger in en hashtags som är helt utanför innehållet.

#Facebook

Att använda hashtags på Facebook är inte alls lika utbrett och självklart som på Twitter och Instagram. Men det är inte heller oväsentligt. Precis som på andra plattformar är hashtaggarna sökbara. På så sätt är de inte helt oanvändbara, men det är som sagt inte alls lika utbrett.

#Sammanfattning

Genom att använda hashtags i sociala medier kommer öka din online närvaro avsevärt.

Använd hashtags som är relevanta mot din publik och ditt innehåll. Håll dem korta så att de är lätta för andra att återanvända och fastnar hos läsaren.

Hashtags kan spela en stor roll om du vet hur du ska använda dem rätt.

Om du behöver hjälp eller har frågor, tveka inte att ta kontakt med mig på Facebook eller Twitter. Eller fyll i kontaktformuläret.

Martin
Det här Martin. En trevlig kille. Han bor i Sundbyberg, utanför Stockholm tillsammans med sin underbara fru två härliga barn.

Leave a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *