Conversion Jam #4

Gruppbild från Conversion Jam 4

#CJAM4

I torsdags förra veckan var jag på en intressant tillställning; Conversion Jam #4, Sveriges största konverteringskonferens. Vi satt ungefär 400 på musikaliska museet mitt i Stockholm och fick lyssna på ett stort gäng fenomenala talare.

Talare

Dagens första talare var författaren Roger Dooley som talade om Web Neuromarketing. Han menar att det handlar om att förstår man hur hjärnan fungerar och spelar på verkliga behov kan man konvertera som aldrig förr.
Som han uttryckte det så bra: “If it’s not motivation, it’s friction.” Ett mål man måste sträva efter är att plocka bort friktion ut ekvationen. Inga långa och komplicerade formulär och steg till en checkout. Less is more helt enkelt.
En kul sidenote till Roger Dooley är att tekniken strulade och hans klicker slutade fungera så han fick ropa ut när det var dags att byta slide. Förmiddagens trendade hashtag blev naturligtvis #NEXT.
Därefter hoppade (bokstavligen) Michael Aagaard upp på scenen. Michael bloggar på ContentVerve.com där han bland skriver om bland annat contentmarketing, copywriting och hur det hänger ihop med konvertering på webben.
Han pratade om testhypoteser och hur viktigt det är att ha en väl grundad sådan när man ska utföra tester på sin webb. Tester kan man annars göra i oändlighet och utan ett mål, then what’s the point?

Efter denna väldigt livliga och uppiggande dragning och en kopp kaffe var det dags för lite “reklam” av Martin De Backer från tjänsten TagCommander och därefter Martijn Geerlings från Optimizley.
Båda pratade (dock inte samtidigt på scen) om vikten och möjligheterna av och med deras tjänster. Inte för att trivialisera nån av dem, men de lyste nog främst på golvet i deras respektive bås under “sina egna” sessioner där man kunde prata med dem one-on-one och få sin site optimerad hands-on.

Siste man upp på scen innan lunch var researchern Erik Modig som pratade om konsumentpsykologi, för övrigt den första dragningen på svenska. Eriks ämne var hjärnan. Han berättade om vad vetenskapen säger om konsumentbeteende på webben.
Han menade att den undermedvetna delen av vår hjärna dominerar den medvetna delen. Han jämförde hjärnan bland annat med ett isberg i havet. Det är bara en väldigt liten del som sticker upp ur havet, medan den mycket större delen är under ytan. Han bekräftade också att remarketing vinner. Ju mer vi känner till ett varumärke desto mer tenderar vi att gilla det.

Break up

Efter lunchen delades konferensen upp i tre spår.
1. E-handelsspåret
2. Toolfest – Unconference Style
3. Leadgen-spåret

Jag hamnde av någon anledning på E-handelsspåret. Med facit i hand, skulle jag ju ha valt Leadgen-spåret. Men då kändes alla tre spåren relevanta och intressanta.
Jag fick till exempel lyssna på talare från Adlibris, IKEA och The Phonehouse, men precis som titeln på spåret så handlade det just om e-handelsmarknaden i allmönhet och e-handelssidor i synnerhet, hur de försökt optimera kundupplevelse och generera konvertering.

På kafferasten blev det AB testing av Cupcakes

Efter en kafferast med fika (bestående av små cupcakes), var det dags för sista blocket av talare inne i stora salongen.
Först ut var Sven Hammar från företaget APICA. Han delade med sig av tre tips om hur man kunde boosta prestandan på sin webbsida.

Som en perfekt avslutning på en toppendag, kom psykologen Bart Schutz upp och höll en briljant dragning, återigen om hjärnan. Bart är även kreatören av The Wheel of Persuasion. Han kommer ifrån en familj psykologer. Han berättar att nu har till och med hans syster, som är psykolog även gift sig med en psykolog. När de har sina familjemiddagar och träffas är det första de säger: “Hur mår jag?”
Hans tal handlade om att separera dina besökares hjärnor ifrån deras pengar.
Något han sa som verkade fastna hos alla som var där var att “99% av det du ser är inte vad du ser, utan vad du väljer att se”. Vi som människor har en tendens att främst lägga märke till det som sticker ut och är annolunda, eller det som rör oss. Och våra sinnen blir väldigt lätt påverkad. För att påvisa detta gjorde han några tester på oss i publiken. Rolig respons.

Summering av Conversion Jam #4

I det stora var det en mycket trevlig dag och intressant konferens. De flesta av dragningarna väldigt givande och man gick därifrån med mycket nyttigt. I princip alla bekräftade hur mycket jobb e-handlare och e-marknadsförare måste lägga på att lära känna sin målgrupp och snappa upp vad som de faktiskt drar.

Det handlade väldigt mycket om hjärna och psykologi, vilket kändes väldigt intressant och inte bara om teknik.

Jag måste säga att jag faktiskt ser framemot att få komma tillbaka nästa år!

Martin
Det här Martin. En trevlig kille. Han bor i Sundbyberg, utanför Stockholm tillsammans med sin underbara fru två härliga barn.

Leave a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *