Digitala Mediedagen

Idag var jag på Digitala Mediedagen som arrangeras av Dagens Media. Konferens höll på Hotel Birger Jarl i Stockholm. Jag var där med min grupp från Medieinstitutet som tog tredje plats i en tävling som Dagens Media höll i. Med mig var Sara HedPako HamzaCarolina Hornö och Jenny Andersén. Dagen var späckad av en massa bra dragningar och jag känner mig helt slut i huvudet.

Digitala Mediedagens talare

Dagens drg igång snabbt med Mikael Ahlström som är VD för Sprout Park. Han tog upp digitala trender, utveckling och beteenden såg ut och hur man kan vända rädlan för det okända till nya affärsmöjligheter.

Caroline Palmqvist, Digital Product Manager på COOP berättade om hur de använt Apples iBeacon i sin butik på T-centralen. Hon avslutade med att säga att resultatet absolut var bra och att de upptäckt många fler användningsområden. Vilka dessa var ville hon dock inte berätta om, mer än att man ser mot en spännande framtid.

Petra Nuhma, Marketing Campaign Manager på If Skadeförsäkring berättade om innehållsstrategier och content marketing. Hon listade upp väldigt konkret hur man på bästa sätt kan använda sig av content marketing och jämförde med deras senare kampanj if.se/stilsakert

Precis innan lunch pratade Kristofer Kebbon och Gunnar Jägberg, båda copywriters på resebyrån Ving hur man med väldigt små resurser ändå kan skapa bra digital content och rörligt material. De visade upp några enkelt producerade, men snygga filmklipp de gjort för resebolaget.
De visade även prov på hur ett aprilskämt kan dra väldigt myket publik och blickar till sig genom att våga skapa. (läs om aprilskämtet här!)

Efter lunch var det Helen Agering och Jonas Ander från B2B-byrån Element AB som berättade om content marketing automation som verktyg för att generera kvalitativa leads och driva försäljning. De tog upp vikten av att utgå från kundens köpprocess istället för den interna säljprocessen när man tar fram contentstrategin och möjligheterna med Linkedin som säljkanal.

Anders Söderlund från CederrothDaniel Hellberg från Railway Sthlm och Johan Magnusson från South East Digital Production berättade härnäst om hur man kan nå framgång i digitala kanaler med hjälp av vad de kallar 360 perspektiv.

Efter eftermiddagskaffet berättade Caroline Goldberg från Arla Foods och Noelia Guinon från Björn Borg om digitala organisationer och företag. Båda två kunde dela med sig av sina erfarenheter av digital transformation eftersom både genomgått det, samt hur det är att gå från ett analogt till ett digitalt företag.

Dagens avslutades på topp tack vare Anna Gullstrand, VD på digitalbyrån Fröjd. Jag hade glädjen att höra henne prata med Internetdagarna i höstas och så återigen idag. Hon berättade om hur start-ups som till exempel Uber och AirBnb chockar sina mer traditionella konkurrenter och om vikten att hänga med i svängarna och våga förändras och utveckla.

Summa summarum

I stort sett var det en väldigt trevlig dag. Digitala Mediedagen och ämnet för dagen känns i allra högsta grad relevant för många företag idag.
Det handlar om att branscher förändras för varje dag som går och hänger man inte med i utveckling kanske man står utan jobb. Inte minst mediebranschen.

Jag är glad att jag fick gå, men nu känns huvudet helt mosigt.

Martin
Det här Martin. En trevlig kille. Han bor i Sundbyberg, utanför Stockholm tillsammans med sin underbara fru två härliga barn.

Leave a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *